Σύνθεση ακουσματικής μουσικής για εγγεγραμένο μέσο
Το έργο ΥΓ[44] ΜΑ είναι μια σύντομη σύνθεση ηλεκτροακουστικής μουσικής που δημιουργήθηκε για λογαριασμό του Μουσείου Σολωμού και Επιφανών Ζακυνθίων της Ζακύνθου τον Ιούλιο 2021.
Το έργο είναι ένας αυτοσχεδιασμός, ένα είδος ελεύθερου συνειρμού, που αναπτύσσεται μέσα σε ένα δυναμικό πεδίο που στο κέντρο του περιέχει τη Ζάκυνθο. Έτσι ο πρώτος συνειρμός δίνει και τον τίτλο στο έργο αυτό και σχετίζεται με τους δύο επιφανέστερους Ζακυνθίους και το πώς τους συνδέει ο Μανόλης Αναγνωστάκης στο ΥΓ του ( βλ εδώ). Άλλοι συνειρμοί που συνεισφέρουν στην δομή και την εξέλιξη του έργου αυτού δημιουργούνται από κάποιο επιπλέον πληροφοριακό υλικό όπως, η φράση: "Ο Ανδρέας Κάλβος [...] σύγχρονος του Σολωμού, γεννήθηκε το 1792 στη Ζάκυνθο [...]" (βλ. εδώ ) καθώς και δύο άρθρα του κ. Γιάννη Δεμέτη: Τα "σένια" του καμπαναρίου του Ιερού ναού του Αγίου Διονυσίου και Τα Ζακυνθινά πανηγύρια και οι “Φωτίες”.
Η ηχητική θεματική του έργου βασίζεται σε δύο ηχόσημα (χαρακτηριστικοί ήχοι που συνδέονται στενά με ένα τόπο ή/και χρονική στιγμή) της Ζακύνθου, δηλαδή τους καμπανισμούς του ναού του Αγίου Διονυσίου και τις "φωτιές", τα πυροτεχνήματα. Ηχητικό υλικό από επιτόπιες ηχογραφήσεις που αντλήθηκε απο το διαδίκτυο καθώς και από ανασύνθεση των καμπανισμών στο στούντιο, με την προσθήκη και άλλων σχετικών ηχογραφημάτων, αποτελούν τον ηχητικό κορμό του έργου αυτού. Το υλικό τούτο συμπληρώνεται με επεξεργασμένα ηχητικά δείγματα που προέρχονται από ηχογραφήσεις φωνής, συγκεκριμένα του Σωκράτη και της Ισμήνης Ζησίου που “διαβάζουν” τους τρείς πρώτους στίχους της Τέταρτης Ωδής (Εις Σάμον) του Α. Κάλβου όπως και το 44ο μονόστιχο από τη συλλογή ΥΓ του Μανόλη Αναγνωστάκη· το πρώτο απο τα ηχητικά υλικά αυτά εμφανίζεται σε δύο κομβικά σημεία του έργου - εντελώς όμως ασθενικό, σαν να προέρχεται από μια υπερκόσμια εκπομπή έχοντας υποστεί αναρίθμητες παραμορφώσεις, μεταφέροντας ένα μήνυμα, που εξακολουθεί, ωστόσο, να είναι επίκαιρο όσο ποτέ - ενώ το δεύτερο ακούγεται εδώ κι εκεί, αλλά περισσότερο σαν ηχητικό εφέ.
Το έργο είναι μια οκτακαναλική σύνθεση αλλά, λόγω των τεχνικών προδιαγραφών της διαδικτυακής συλλογής του Μουσείου Σολωμού και Επιφανών Ζακυνθίων, για την οποία και προορίζεται, έπρεπε να αναδιαμορφωθεί σε δικαναλικό αρχείο ήχου και γι αυτό επιλέχτηκε ένας ιδιαίτερος τύπος δικαναλικής κωδικοποίησης, ο διωτικός (binaural), που σημαίνει ότι η ακρόαση αποδίδει τα μέγιστα όταν πραγματοποιείται με ακουστικά.
Ευχαριστώ πολύ:
Τη Διευθύντρια του Μουσείου Σολωμού και Επιφανών Ζακυνθίων κ. Κατερίνα Δεμέτη για την συμπερίληψη στα ψηφιακά του εκθέματα έργων ηλεκτροακουστικής μουσικής καθώς επίσης για την παροχή χρησιμότατου πληροφοριακού υλικού.
Τον καθηγητή του Ιονίου Πανεπιστημίου κ. Σταύρο Βλίζο για την συνεργασία με το Εργαστήριο Ηλεκτροακουστικής Μουσικής Έρευνας και Εφαρμογών του Τμήματος Μουσικών Σπουδών.
Τον καθηγητή μουσικής τεχνολογίας στο Μουσικό Σχολείο Τρικάλων κ. Ιωάννη Σπυράκη για την παραχώρηση ηχογραφήσεων από καμπανισμούς .
Τον διδάκτορα του Τμ. Μουσικών Σπουδών κ. Μίκη Ζησίου για τις ηχογραφήσεις των παιδιών του, του Σωκράτη και της Ισμήνης.
Καλή ακρόαση
Κέρκυρα 27 Ιουλίου 2021
Ανδρέας Μνιέστρης